ActueelGoede klantwaardering voor bus in Groningen en Drenthe

Klanten van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe zijn over het algemeen tevreden over het regionale trein- en busvervoer. Het busvervoer wordt gewaardeerd met een 7,5 en de Arriva-treindiensten worden gewaardeerd met een 7,4. Dit staat te lezen in de jaarlijkse landelijke Klantbarometer die deze week bekend is gemaakt. In dit onderzoek geven reizigers rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben, zoals de kans op een zitplaats, de klantvriendelijkheid van het personeel en of de bussen op tijd rijden.

Waardering

Het regionale trein- en busvervoer wordt steeds beter gewaardeerd. Ook landelijk zijn OV-reizigers meer tevreden dan ooit. Het landelijke gemiddelde voor het openbaar busvervoer kwam in 2012 uit op een 7,4 ten opzichte van een 7,0 in 2010. De regionale treinen scoren landelijk gemiddeld een 7,1. Het vervoer in Groningen en Drenthe doet het dus net iets beter dan het landelijk gemiddelde.

Oordeel OV-chipkaart

Opvallend is dat reizigers het gebruik van de OV-chipkaart een stuk hoger waarderen dan een jaar geleden. Het rapportcijfer ging landelijk van een 7,1 naar een 7,5. Er blijkt daarbij een duidelijke relatie tussen de waardering in een gebied en het jaar van invoering. De OV-chipkaart wordt hoger gewaardeerd naarmate de kaart langer ingevoerd is. Ook in Groningen en Drenthe is dit te zien.

Informatie bij vertragingen

Uit eerdere jaren is al bekend dat busreizigers beter geïnformeerd willen worden bij vertragingen. Dit aspect scoorde in 2012 een 4,5. In 2013 worden de eerste dynamische informatiepanelen bij bushaltes geplaatst, als onderdeel van de aanpak om reizigers beter te informeren. Dit zal mogelijk gaan bijdragen aan een grotere tevredenheid. In het treinvervoer is het oordeel op dit aspect hoger (een 6,4), juist ook omdat er op de stations al wel panelen met actuele reisinformatie staan.

Download rapport over busvervoer in Groningen Drenthe (pdf, 3.5 MB)